24 квітня у Київському Гольф Центрі пройшла ІV аграрна Конференція "Логістика та склад 2019", організаторами якої є Група компаній ПроАгро. Учасниками заходу стали представники провідних транспортних компаній, експедитори, представники логістичних департаментів аграрних компаній, експерти з питань транспорту, представники профільних асоціацій та інші учасники, яких турбує ситуація на ринку перевезень.
Конференцію розпочали з питань майбутніх перспектив та змін яких Україна зазнає на шляху Євроінтеграції. Зокрема від експертів хотілось почути, що нададуть учасникам ринку перевезень директиви, які Україні необхідно імплементувати відповідно до Угоди про Асоціацію.
Олександра Клітіна, незалежний експерт з питань транспорту, координатор ініціативи розвитку річки Дніпро, розповіла про гранти та проекти, які на шляху євроінтеграції та в процесі реалізації "Транспортної стратегії" Україна має можливість отримати та реалізувати. Також обговорили тарифну політику, портові збори та їх вплив на контейнерні перевезення. Зокрема, Олександра зазначила, що збори та тарифи високі, а рівень сервісу не достатній, з чим погодились в подальших дискусіях учасники Конференції. Також Олександра Клітіна дуже докладно у відео-ролику презентувала Європейську модель залізничних перевезень, а саме те як вона виглядає. Виступ Олександри був дуже інформативним, адже не всі учасники ринку перевезень мають розуміння, що Україні принесе імплементація тієї чи іншої директиви ЄС, та на якому етапі знаходяться реформи.
Ярина Скороход, координатор комітету з логістики Європейської Біснес Асоціації продовжила знайомити учасників ринку перевезень із викликами на шляху української агрологістики. Серед головних Ярина виділила: вартість логістики, зростання експорту, прозорість ведення бізнесу, безпека на автошляхах та залізниці, та ефективність, що є головним показником діяльності державних підприємств та центральних органів влади.
В сукупності, коли все працює і взаємодіє, бізнес - середовище стає сприятливим для іноземних інвесторів. Щодо рішень питань агрологістики, Ярина виділила наступні: запуск приватної тяги, оптимізацію інфраструктури та тарифну політику, вирішення проблеми протиправної розукомплектації, збереження вантажів та збірні маршрути, прийняття Закону про внутрішні водні шляхи, вирішення питання нестачі автодозволів та збереження вантажу, питання державно-приватного партнерства, подальше зниження ставок портових зборів, зниження норми відрахування чистого прибутку до держбюджету, цільове використання портових зборів. Не менш важливим є розроблення методики розрахунку ставок портових зборів та порядок компенсації інвестицій в інфраструктуру порту. Окрім того, координатор комітету з логістики, зазначила, що покращення умов ведення бізнесу в Україні є місією Європейської Біснес Асоціації.
Вадим Бікулов виконавчий директор, засновник JIT PLUS поділився із учасниками конференції світовою практикою, автотранспортних перевезень. Зокрема, Вадим відмітив, що головними проблемами на ринку перевезень є поганий стан інфраструктурних об’єктів, водійський склад неналежної професійності, неналежне планування та простої транспорту. У сукупності всі ці та проблеми знижують ефективність автоперевезень, що й намагаються зрештою покращити за рахунок перегрузів автомобілів. Також у своїй доповіді Вадим розповів, та продемонстрував у презентації поетапно про можливості та переваги діджиталізації, які дозволяють управляти ефективністю вантажопотоків на термінал, за рахунок об єднання всіх учасників логістичного процесу в одну систему.
Наприкінці першої панелі дійшли висновку, що зміни в інфраструктурі необхідні і Україна, хоч і повільно, та все ж рухається в правильному напрямку,. Змін потрібно багато, адже варто надолужувати те, на що роками не звертали уваги, не інвестували в розвиток. Але настав час змін.
Під час другою панелі обговорювали Нові можливості та ризики зберігання, експедирування та перевезення.
Логістика починається з поля, а далі на елеватор на зберігання. Ми запросили директора одного з елеваторів ГК "Прометей", Дмитра Максименка, розповісти про нові можливості, які компанія впроваджує на елеваторах. До речі, відповідно до інформації Сайту Elevatorist.com, який склав рейтинг найбільших елеваторів за потужностями зберігання за показниками 2018 року, ГК "Прометей" зайняла 8 місце в рейтингу, що є досить високим показником. Отже, Дмитро Максименко зазначив, що елеватори групи компаній сучасні, модернізовані, надають повний цикл послуг та обладнані акредитованими лабораторіями. Також, що є важливим фактором - до усіх елеваторів підведено залізничні колії та збільшено кількість автомобільних під їздів для навантаження.
Далі в ході конференції генеральний директор Асоціації "Зовніштранс" Світлана Найденко розповіла про переваги членства в FIATA, головною метою діяльності якої є: об'єднання світової експедиторської галузі; підтримка і захист інтересів експедиторської галузі в міжнародних органах і організаціях; популяризація експедиторських послуг серед цільової аудиторії (вантажовласників і вантажоодержувачів); підвищення якості послуг, впровадження електронного обміну інформацією; сприяння в професійному навчанні та підвищенні кваліфікації експедиторів. Також Світлана окремо продемонструвала переваги роботи "Єдиного вікна", інформаційного порталу.
Генеральний директор Асоціації Міжнародних експедиторів України, Віктор Берестенко, дуже професійно розповів про Міжнародні мультимодальні перевезення (перевезення вантажів щонайменше двома різними видами транспорту на основі договору змішаного перевезення з однієї країни в іншу) в цифрах, деталях. Розкривши переваги, звернув увагу на слабкі місця. Також, Віктор Берестенко наголосив, що АМЕУ допомагає компаніям членам вирішувати спірні питання у правовому полі.
Тож розглянувши можливості контейнерних перевезень, більш докладно про ризики контейнерних перевезень, розповіла Карина Горова, старший юрист компанії INTERLEGAL. "Ключова роль в процесі виконання торгового контракту приділяється питанню транспортування і доставки товару покупцеві. Саме в залежності від умов транспортування товару - від того хто номінує перевізника і здійснює оплату його послуг залежить базис умов поставки, момент переходу ризиків, і ціна на товар. На перший погляд все достатньо просто: необхідно в контракті лише передбачити, хто бере на себе зобов'язання організувати і оплатити доставку товару. Але при ближчому розгляді все не так просто оскільки крім покупця і продавця з являється ще один незалежний представник - перевізник", зазначає Карина Горова. При укладанні торгових контрактів велике значення мають терміни. При цьому, постачаючи товар, сторони іноді узгоджують 2 види строків. Термін відвантаження товару - як правило, це основний термін, до якого можуть прив'язуватися і умови оплати за товар, і термін доставки товару в порт вивантаження. Під час виступу Карина розкрила докладно всі види ризиків, що найчастіше виникають: затримка відвантаження; відмова від вантажу в порту відвантаження; притримування вантажу та документів; пошкодження вантажу в процесі перевезення; невидача вантажу перевізником. Усі ці ризики мають місце, але всі можна юридично передбачити, та в ході виникнення юридично вирішити.
Під час заключної панелі конференції приділили увагу поки що, найбільш розвиненим в Україні видам вантажоперевезень в агросекторі: залізничному, автомобільному, річковому. Організаторами було запрошено представників кожного з напрямів перевезень. Олександр Топирик, керівник відділу логістики RISOIL S.A., дуже чітко окреслив головні проблеми: відсутність вагонів, відсутність тяги, підняття тарифів, закриття станцій… Отже, ці проблеми піднімаються не однин рік, а вирішення всіх проблемних питань немає. Також, Олександр зазначив, що якість планування та виконання прямо пропорційна об єму достовірної інформації, що передається від одного до іншого.
Далі по вантажним перевезенням виступив Михайло Кравченко, керівник відділу забезпечення рухомим складом КЕРНЕЛ. Варто нагадати, що компанія Кернел нещодавно збільшила парк власних вагонів на 3000 одиниць. З осені 2018 року компанія Кернел розробляла стратегію автоматизації та діжиталізації планування залізничних перевезень. Михайло розповів про створений TRANSITHUB, про механізм формування маршрутів, та ознайомив учасників конференції із першими результатами, адже TRANSITHUB запрацював на початку цього року.
Про перспективи розвитку та проблеми річкової логістика розповіла Яна Кравченко, юрист компанії Гермес-Трейдинг, компанія, що входить до складу холдингу АгроВіста. Холдинг почав активно створювати власний флот та здійснювати організацію річкових перевезень сільськогосподарської продукції. Серед головних тенденцій, які сприяють розвитку річкової логістики, Яна Кравченко відмітила наступні: збільшення врожайності зернових, поява нової вантажної бази, незадовільна робота Укрзалізниці та підвищення ж/д тарифу, будівництво нових річкових терміналів, збільшення тоннажу каботажного флоту. А серед головних проблем, які сповільнюють розвиток - відсутність чіткої законодавчої бази, високе тарифне навантаження, навігація та стан шлюзів.
Засновник ZERNOVOZ.UA, Олександр Мащенко, розповів про ситуацію на ринку автомобільних перевезень. Подискутували щодо перегрузу автомобілів, щодо того, хто винен. На деяких маршрутах, передбачених Укравтодором та Державною інспекцією автодорожнього транспорту для перевезень окремих видів вантажів, загальна допустима маса транспортного засобу не може перевищувати 46 тонн. Також введені деякі обмеження на рух по дорогах місцевого значення. Відтепер по дорогах місцевого значення заборонено рух транспортних засобів, у яких навантаження на одиночну вісь перевищує 7 тонн, а фактична маса - 24 тонни. За перевищення - передбачено штрафи. Оскільки тема перегрузу автомобілей стоїть гостро, керівник відділу по впровадженню вагів компанії Ваговимірювальні системи, Кирило Агаян розповів про рішення, які пропонує компанія.
Особлива подяка модераторам конференції Ігорю Яську- керуючому партнеру компанії Віннер, Сергію Павлишину- генеральному директору компанії FMS, Олександру Глущенко - керівнику аналітичного сектору ZERNOVOZ.UA за професіоналізм, за підтримання жвавих дискусій, за активну участь в обговоренні проблемних питань.
До зустрічі на наших наспупних аграрних подіях!