Законопроєкти №3742 та 3743, що покликані запобігати руйнуванню автомобільних доріг вантажівками, несуть у собі загрозу для аграрної галузі. Вони створюють подвійну відповідальність за перевантаження автомобілів, покладають на вантажовідправника непомірно високі штрафи навіть за незначне порушення і створюють умови для корупції.
Про це повідомляє «ПроАгро Груп» з посиланням на інформацію УКАБ.
Зокрема, законопроєкт №3743 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю», прийнятий учора Верховною Радою, запроваджує відповідальність вантажовідправника за порушення вимог щодо заповнення товарно-транспортної накладної (ТТН) у розмірі 51 тис. грн.
Для вантажоперевізника відповідальність за перевищення ваги буде залежати від рівня перевантаження. Наприклад, перевантаження до 5% допускається, перевантаження на 5-10% передбачає штраф 8,5 тис. грн., 10-20% — 17 тис. грн., 20-30% — 34 тис. грн., понад 30% — 51 тис. грн.
«Найбільша складність для аграріїв якраз у тому, щоб проконтролювати вагу вантажу, щоб не перевозити його жменями, але й дотримуватися встановленої норми. У 95% випадків у полі немає чим зважити вантаж. Деякі компанії експериментують і встановлюють ваги на перевантажувачі чи комбайни, але все одно при такому зважуванні є похибка у 5-10%. Більше того, в умовах поля неможливо визначити навантаження на вісь. Єдине на що можна орієнтуватися у такому випадку — це досвід водія, який візуально визначає, скільки потрібно завантажити зерна. Водночас він не здатний врахувати питомої маси зерна, яка іноді може дуже сильно варіюватися. Саме тому ми говоримо, що має бути право вантажовідправника на похибку до 5%», — зазначив генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Роман Сластьон.
Крім того, за його словами, потрібно знайти баланс і вирівняти відповідальність між вантажовідправником і вантажоперевізником. Оскільки зараз законопроєкт передбачає, що відповідальність вантажовідправника при перевищенні норми навіть на 50 кг призведе до штрафу у 51 тис. грн, а вантажоперевізник таку відповідальність понесе лише перевищивши норму на 30%.
«Навіть нинішні штрафи не стимулюють вантажовідправників перевантажувати автомобілі, а 51 тис. грн. штрафу для виробника — це близько 3 тис. грн на тонну додатково. При ціні зерна близько 7 тис. грн. за тонну — це майже половина його вартості», — пояснив Роман Сластьон.
Президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов зауважив, що у цьому питанні Україна не можемо рівнятися на Європу чи США, бо там максимальний розмір фермерського господарства сягає 160 га і весь зібраний урожай фермер може відвезти на елеватор своїм невеликим трактором, який навіть зважувати не потрібно.
«В Україні ж доволі великотоварне виробництво і набагато більші площі господарств і фермер, на якого лягає відповідальність за перевантаження, у момент завантаження машини може навіть не знаходитися на полі. І контролює кількість завантаженого зерна саме водій. Безумовно ми підтримуємо законопроєкти у тому, щоб зберегти наші дороги, ми лише говоримо, що не має бути дискримінації щодо одного з учасників процесу», — підкреслив він.
Ще одну загрозу для сільгоспвиробників несе норма вже прийнятого законопроєкту №3742, яка дозволяє інспекторам Укртрансбезпеки направляти вантажні автомобілі на стаціонарний пункт вагового контролю в радіусі 50 км, незалежно від того, чи це буде відхиленням від маршруту чи ні.