Головна Економіка і аграрна політика Блокада Ормузької протоки позначиться на світовому й українському агроекспорті

Блокада Ормузької протоки позначиться на світовому й українському агроекспорті

Можливе перекриття Іраном Ормузької протоки, що з’єднує Персидську затоку з Оманською, а далі з Аравійським морем й Індійським океаном, створює серйозні ризики для світового агроекспорту, пише «ПроАгро Груп».

Попри те, що сама протока не є прямим маршрутом для постачання агропродукції, головна загроза її блокування полягає у різкому зростанні цін на нафту та логістичні витрати, що вже почало впливати на фрахтові ставки та страхування вантажів. Через Ормузьку протоку проходить до 30% світового експорту нафти , тож навіть часткове порушення судноплавства вже спричинило зростання фрахтових ставок на 20–40%. Це означає:

  • подорожчання морських перевезень агропродукції;
  • зростання витрат на добрива, пальне та сушіння зерна;
  • підвищення собівартості агроекспорту, особливо з країн, залежних від імпорту енергоносіїв.

Окрім того, різке зростання цін на нафту до 100–120 $/барель здатне спричинити інфляційний шок у багатьох країнах й зменшити купівельну спроможність імпортерів агропродукції, особливо в Азії, Африці та Латинській Америці.

У разі подальшої ескалації морські судна уникатимуть Ормузу, що перевантажить альтернативні маршрути, наприклад, через Суецький канал або навколо Африки. Це затягне строки доставки зерна, олії, цукру та інших товарів, особливо з Чорноморського регіону до Азії.

Також вірогідна й переорієнтація попиту: країни-імпортери можуть змінити постачальників на ближчих або менш ризикованих. Це створює виклики для українських, аргентинських чи американських експортерів, які працюють на ринки Близького Сходу та Південної Азії.

Перегляди: 222