“Укрзалізниця” зайняла правильну позицію щодо вимог експедиторів розірвати договори на поставку зерновозів, заявивши, що не може розірвати контракти. На цьому наголосив заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради Михайло Соколов, повідомляє “ПроАгро Груп” з посиланням на прес-службу ВАР.
Наразі, між “Укрзалізницею” та експедиторськими компаніями, які займаються перевозом зерна, виник спір через вартість послуг. Влітку, підписавши договори на використання зерновозів з первізником, експедитори отримали оптову знижку майже вдвічі в обмін на гарантований об’єм замовлень. При роздрібній ціні в 1136 грн./добу, оптова становила – 584-682 грн. при підписанні контракту на 9-12 місяців. Однак, через нижчий очікуваного урожай олійних культур ціни на зерновози впали. І тепер експедитори вимагають розірвати договори та не застосовувати до них штрафних санкцій. Аргументують тим, що несуть збитки, оскільки змушені поставляти зерновози за нижчою ціною, ніж закупівельна.
“Будь-які довгострокові договори – це обопільний ризик. Експедитори отримували істотну знижку від “Укрзалізниці”, в тому числі, й тому, що брали на себе ризик зниження цін. Цей ризик в поточному сезоні реалізувався і експедитори несуть збитки. А міг не реалізуватися і вони добре заробили б. Це аналогічно ситуації з форвардними контрактами на поставку с/г продукції, за якими аграрії беруть зобов’язання щодо постачання продукції за заздалегідь зафіксованою ціною. Зараз поточні ціни набагато вищі за ті, за якими укладалися форвардні договори на початку сезону. Але договір є договір, тому аграріям доводиться виконувати його собі в збиток. При цьому в попередні роки були ситуації, коли, навпаки, покупці платили за форвардними контрактами вище поточної ринкової ціни”, – зазначив Михайло Соколов.
Михайло Соколов наголосив, що “Укрзалізниця” дійсно не може вчинити інакше: якби в компанії вирішили штучно утримувати високу вартість оренди вагонів, спираючись на своє домінуюче становище на ринку, це було б зловживанням монопольним становищем. І в ситуацію мав би втрутитись Антимонопольний комітет. Якщо ж керівництво “Укрзалізниці” піде на добровільне розірвання договорів, то це – навмисне нанесення збитків державному підприємству, а за це передбачено кримінальну відповідальність.
Михайло Соколов також наголосив, що експедиторам варто краще планувати свою ринкову стратегію. В тому числі, закладати резерви під комерційний ризик падіння вартості оренди вагонів.
“Також, можна було застрахувати свої комерційні ризики від падіння ціни оренди вагонів. Однак, цього, очевидно, ніхто не зробив. Разом з тим, будь-які спроби утримати ціни на вагони на високому рівні суперечать інтересам аграріїв. Як суперечать їм і спроби експедиторів уникнути зобов’язань щодо виконання договорів перед “Укрзалізницею”, – резюмував заступник голови ВАР.