Головна Війна проти України Українським фермерам скоро стане невигідно експортувати

Українським фермерам скоро стане невигідно експортувати

Кінцевавартість перевезення однієї тони зерна залізницею збільшилася вдвічі-втричі – до $80-$120, також аграрії скаржаться на нестачу порожніх зерновозів, черги на кордоні, падіння світових цін на зерно і олійні.

При цьому виробники стикаються із значними загрозами в діяльності – фермери збирають врожай, незважаючи на російські обстріли та заміновані армією рф поля (південь і схід України).

Всі ці виклики потребують термінового реагування уряду, спільно із УЗ, автомобільними перевізниками, провайдерами річкового судноплавства тощо, наголошують в Українському союзі промисловців і підприємців, передає «ПроАгро Груп».

Деяким позитивним моментом є відновлення інфраструктури на Дунаї, а також звільнення острова Зміїний, що дало змогу запустити перші баржі із українським зерном до портів Дунаю через гирло Бистре. Втім, варто розуміти, що вивести експорт зернових на торішній рівень (5-6 млн. тон зерна щомісяця) можливо тільки із деблокадою портів Чорного моря.

В УСПП вважають за потрібне налагодити наявні шляхи та відшукати нові логістичні коридори. По-перше, черги на залізничних переїздах через кордон необхідно вирішити, запровадивши чітку систему інформування експортерів про черговість та терміни проходження зерновозів. «Укрзалізниці» слід переглянути механізм аукціонів, адже на дефіцит вагонів є чимало скарг. Діловий союз також вже наголошував, що рішення Мінінфраструктури про підняття на 70% тарифів на вантажоперевезення залізницею зараз не на часі та болюче вдарить по експортерам. Від яких, у свою чергу, залежить надходження валютної виручки в країну та поповнення бюджету.

Другим напрямом є додаткові перемовини із сусідніми Румунією, Польщею, Молдовою тощо. Невтішна ситуація у напрямку переходу з Польщею, черги на який становлять 23 доби, передають ЗМІ із посиланням на онлайн-нараду УЗ. Найскладніша ситуація щодо перевезень вантажів є на стиках з Румунією. До переходу Вадус-Сірет – Дорнешти прямують 3,6 тис. вагонів.

Частково проблеми вирішуються ( щодо перевантажень на кордонах, подвійного митного огляду тощо), про що свідчить скорочення черг залізничних вантажоперевезень на майже 10% у порівнянні з червнем 2022 року.

Проте це явно недостатні обсяги – українським аграріям, що вже розпочали жнива, потрібно десь зберігати зерно. УСПП, наприклад, пропонує використовувати так звані  силосні «рукави», що дозволять закрити потребу у зберіганні щонайменше 4 млн. тон. Комерційні потужності для зберігання зерна в Україні – близько 65 млн. тон, але 5 частина їх знаходиться на тимчасово окупованих територіях, плюс є ризик подальших ракетних обстрілів рф.

Але є ще питання прибутку фермерських господарств та агрохолдингів. Дорога логістика, важка посівна і жнива, ризики зривів контактів через об’єктивні причини воєнного стану та ін. потребують стабільного фінансування. Якщо нинішній врожай (що гірше – залишки минулорічного) не будуть реалізовані в запланованих обсягах – на наступну посівну коштів не буде.  Багато фермерів можуть збанкрутувати.

УСПП, Антикризова рада громадських організацій скликають засідання Антикризового штабу допомоги бізнесу і промисловості, повністю присвячене питанням транспортної логістики.

«На виході ми маємо ухвалити узгоджене рішення, як збільшити пропускні можливості наземних коридорів, а також яким чином можливо в даних умовах підтримати вітчизняних аграріїв, гірничо-металургійну галузь», – підсумували в Українському союзі промисловців і підприємців.

Перегляди: 3