Головна Новини Ринок України Високі ставки портових зборів знижують конкурентоспроможність портових операторів

Високі ставки портових зборів знижують конкурентоспроможність портових операторів

17

Антимонопольний комітет України (АМКУ) зобов’язав Міністерство інфраструктури протягом чотирьох місяців розробити та затвердити методику розрахунку ставок портових зборів.

Про це повідомляє “ПроАгро Груп” з посиланням на ports.com.ua.

АМКУ 6 лютого 2020 року прийняв рішення, яким визнав дії Мінінфраструктури щодо встановлення розмірів ставок портових зборів і знижок до них за відсутності затвердженої Методики розрахунку таких зборів порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органу влади, які можуть призвести до спотворення конкуренції. Комітет зобов’язав міністерство протягом чотирьох місяців розробити та затвердити прозору і недискримінаційну методику розрахунку розмірів ставок портових зборів.

АМКУ розпочав дослідження питання встановлення міністерством ставок портових зборів і знижок до них за заявою ТОВ “СП “Нібулон”. Як з’ясувалося, ці збори були затверджені за відсутності методики та без відповідного економічного обґрунтування.

АМКУ нагадує, що розміри портових зборів (корабельного, причального, канального та інших) повинні встановлюватися для кожного морського порту відповідно до затвердженої методики, а кошти від цих зборів спрямовуються виключно за цільовим призначенням – на фінансування утримання відповідних споруд.

Від розміру портових зборів у значній мірі залежить економічна привабливість морських портів і послуг стивідорних компаній: високі ставки за інших рівних умов знижують конкурентоспроможність портових операторів.

У листопаді 2019 року Президент України Володимир Зеленський доручив Кабінету міністрів до 30 квітня 2020 року вжити заходів щодо “оптимізації системи портових зборів та приведення їх до конкурентного рівня, в тому числі – затвердження методики розрахунку розмірів ставок портових зборів, порядку справляння портових зборів і розмірів ставок таких зборів, порядку обліку та використання коштів від портових зборів”.

У 2018 році Мінінфраструктури розробило проєкт наказу “Про затвердження Методики розрахунку ставок портових зборів”. “Методика розрахунку розмірів ставок портових зборів розроблена у зв’язку з необхідністю одночасного вирішення таких основних завдань: визначення механізму розрахунку ставок, (…) зниження рівня питомих витрат портових зборів на одиницю вантажу в портах України до рівня іноземних портів, врахування кращого світового досвіду, рекомендацій зарубіжних експертів”, – зазначалося в пояснювальній записці. Згідно з проєктом, формування ставок портових зборів планувалося на основі двох складових: базової ставки та інвестиційної складової.

З 1 січня 2018 року Кабмін зменшив ставки портових зборів до 20% і знизив частку відрахування чистого прибутку ДП “Адміністрація морських портів України” (АМПУ) до державного бюджету з 75% до 50%. У липні 2019 року в.о. голови ДП “АМПУ” Райвис Вецкаганс висловив думку, що зниження портових зборів доцільно при ставці дивідендів, що відраховуються АМПУ до держбюджету, не більше 30%.