Головна Новини Ринок України Чому українці не можуть забезпечити себе картоплею – експерт

Чому українці не можуть забезпечити себе картоплею – експерт

89

У Європі є лише одна країна, де в супермаркетах продають брудну картоплю з землею. Так, це Україна. А ще – обсяг продажу картоплі в супермаркетах України менший, ніж обсяг продажу апельсинів.

Ці факти важливі для розуміння того, чому “житниця Європи” у 2020 році не змогла забезпечити себе “другим хлібом”, та ще й купувала його не де-небудь, а в Росії, пояснює в ZN експерт Продовольчої організації ООН Андрій Ярмак, передає “ПроАгро Груп”.

“І ще б нічого, якби цей імпорт був невеликим, однак упродовж лише одного сезону 2019/20 (з липня 2019 по червень 2020 включно) ввезли майже півмільйона тонн свіжої картоплі для потреб споживання, без урахування насіннєвої! Це робить Україну одним із найбільших у світі імпортерів картоплі для свіжого ринку, адже решта провідних імпортерів (Бельгія, Нідерланди, Іспанія та Німеччина) імпортують картоплю переважно для переробки або для реекспорту”, – зазначає Ярмак.

Чи хоче споживач, який прийшов у магазин, копирсатися руками в купі болота, щоб відібрати собі картоплю? Більшість скаже, що ні. Але якщо ви відвідаєте господарства, які вирощують картоплю, навіть професійні, то абсолютна більшість їх не матиме обладнання для доведення картоплі до товарного вигляду: для чистки, мийки, сортування, лінії пакування тощо.

Український виробник краще засадить картоплею зайвих 100 га, ніж інвестує кошти в її доробку. Адже якщо ти починаєш картоплю доробляти й сортувати, то виявляється, що чистою вона має ще гірший вигляд. Отже, потрібно інвестувати в дорожчу техніку, змінювати сорти, ставити зрошення. Тобто змінювати всю систему виробництва, а це дуже незручно й дорого.

“Ми до 2019 року за інерцією працювали на “вал”, а виробники лаяли (і зараз продовжують) супермаркети, які вимагали від них якість. Адже вони звикли, що продавати потрібно все, навіть гниль, бо “куди ж її дівати?”, – наголошує експерт.

Кваліфікація менеджерів супермаркетів в Україні, які відповідають за плодоовочеві відділи, теж не завжди на рівні вимог. Вони стараються продавати картоплю дешево, але люди йдуть на базар і платять дорожче за відбірну картоплю, без гнилі.

Найдорожча вагова картопля завжди була на ринках. Вона там коштувала дорожче, ніж у преміальних мережах супермаркетів, і ця стратегія дешевої картоплі, як бачимо, не спрацьовувала. Адже ні представники мережі супермаркетів, ні виробники в Україні не могли зрозуміти засадничої різниці між сировиною та готовою продукцією. Картопля стає готовим продуктом лише коли вона доставлена на поличку супермаркету в тому вигляді, в якому споживач схоче її купити. А 99% того, що продавали в супермаркетах України, – це сировина, і вона не має там бути.

“Дуже проста формула для України: якщо ти виробляєш овочі недостатньо якісні для поставки в мережу супермаркетів країн ЄС-15, то не варто продовжувати цю справу. Адже якщо раптом у нас зародить бодай на 5% більше продукції, ніж потрібно на внутрішньому ринку, ціни впадуть нижче собівартості, бо експорту немає, і продукцію можна буде тільки викинути”, – підсумовує Андрій Ярмак.