Українська зернова асоціація (УЗА) звернулася до профільних міністерств, зокрема Міністерства аграрної політики та продовольства та Міністерства економіки України, з проханням відновити експорт пшениці та скасувати ліцензування, оскільки Україна має надлишкові перехідні запаси торішнього врожаю, а експорт зерна значно ускладнений через блокування українських морських портів.
«Скасування ліцензії на експорт дозволить трішки спростити механізм експорту пшениці та вивільнити потужності для зберігання нового врожаю», – цитує «ПроАгро Груп» звернення асоціації.
В УЗА звернули увагу, що в 2021 році українські аграрії зібрали рекордний врожай пшениці – понад 33 млн. тонн. При цьому з року в рік внутрішній ринок України споживає близько 5-7 млн. тонн продовольчої та фуражної пшениці разом. Враховуючи пандемію та бажання уряду сформувати рекордні перехідні залишки, зерновики підтвердили готовність експортувати лише 25,3 млн. тонн пшениці, що закріплено в Меморандумі про взаєморозуміння між урядом та профільними асоціаціями. Станом на 1 березня було експортовано лише 18,2 млн. тонн. пшениці, отже на елеваторах зберігається ще близько 12 млн. тонн пшениці. При цьому до нового врожаю залишилось менше 3 місяців, а внутрішнє споживання до цього часу може становити близько 1,5 млн. тонн.
«За даними Укргідрометцентру, Держпродспоживслужби та МінАПК, а також інформації з полів, пшениця успішно перезимувала, відтак наразі стан озимих культур добрий і ризиків неврожаю, окрім як військових дій в окремих регіонах, наразі не спостерігається. При цьому, у зв’язку з військовою агресією російської федерації та російською блокадою морських портів Азовського та Чорного моря, зерновики вимушені експортувати зернові та олійні культури лише через наземні шляхи сполучення з європейськими країнами з подальшим перевантаженням в європейських портах Балтійського та Чорного морів», – зазначили в УЗА.
Водночас пропускна спроможність наземних переходів суттєво обмежена. Зокрема, за оцінками УЗА, наразі пропускна здатність наземних переходів обмежена в 20 тис. тонн на добу, що в 10 разів менше за можливості українських портів. Таким чином, за нинішніх логістичних умов Україна зможе експортувати не більше 2 млн. тонн зерна, включно з пшеницею та кукурудзою. «Сьогодні експорт це не лише надходження вкрай потрібної валюти в країну, а й обігові кошти аграріїв для посівної кампанії та подальшого процесу вирощування культур. Окрім того, потрібно врахувати можливості зберігання вітчизняних елеваторів – близько 56 млн. тонн. Сьогодні в Україні на складах залишається близько 22 млн. тонн зерна, що може бути експортовано без ризиків продовольчої безпеки України. Враховуючи неекспортовані залишки, Україна може зіштовхнутися з великою проблемою відсутності достатніх потужностей для зберігання зерна», – наголосили в УЗА.