Головна Логістика За профіциту вагонів-зерновозів їх ринок невдовзі може стати дефіцитним

За профіциту вагонів-зерновозів їх ринок невдовзі може стати дефіцитним

241
UZ zervovozy-hoppery

Ситуація з логістикою вантажоперевезень «Укрзалізницею» у поточних умовах складається досить складна. На тлі різкого падіння частки перевезень у вагонах державного перевізника до 10%, ринок заповнили приватні вагони. Наразі їх профіцит становить 10-12 тисяч вагонів, навіть у високий сезон.

Про це пише головний аналітик BGS Rail Всеволод Великодний, повідомляє «ПроАгро Груп» з посиланням на Rail.Insider.

Внаслідок цього за останній квартал ставки на зерновози впали на 70% і досягли вартості в 150-180 грн./добу в лютому, а ціна оренди не покриває витрати на утримання вагона і його ремонт.

«Нюансом в цій ситуації є те, що найбільшим гравцем на цьому ринку тепер є вантажовласники, частка яких на ринку становить понад 30%. Основною метою вантажовласника є вивезення своєї продукції і по ходу реалізації зерна, вивільняється достатній обсяг зерновозів вантажовласників для виходу на і без того профіцитний ринок. З огляду на дорожнечу відстою вагонів, логістична складова перевезення йде в негативні значення (іноді нижче від залізничного тарифу) і може опускатися нижче 10 доларів за тонну, при перевезенні навіть на відстані від 500 км», – зазначає автор.

Уже зараз УЗ проводить оперативні заходи по поверненню вантажної бази у власні зерновози, намагаючись знайти виходи на клієнта (довгострокові договори) і запропонувати ринку різного роду поступки (скасування малодіяльних станцій). Потенціал для повернення є – в 2017-2019 році залізниця втратила близько мільйона тон перевезень зернових на плечах в 200-500 км.

«На сьогодні, не закладаючи у вартість перевезень вагонну складову, ринок працює собі «в борг». Оперування зерновозами стає невигідним, спостерігається відстрочка ремонтів рухомого складу і рух деталей на рухомий склад з більшою рентабельністю. Такі дії можуть за дуже короткий термін зробити ринок вагонів дефіцитним, але що більш небезпечно – дефіцитним при номінальному профіциті зерновозів», – зауважує Великодний.

Станом на початок лютого, середній ціновий спред в сегменті кукурудзи оцінюється в 500 грн./тонна (в прив’язці до Київської області), при розрахунковому тарифі на перевезення в розмірі 15-17 $/тонна або 417 – 473 грн./тонна в перерахунку за курсом НБУ. Відтак, практично вся різниця йде на оплату логістики. З огляду на роботу перевізників на гранично низьких тарифах, у найближчій перспективі слід очікувати зниження цін попиту на внутрішньому ринку.