Головна Новини Світові ринки Оновлено рекорд експорту плодоовочевої продукції

Оновлено рекорд експорту плодоовочевої продукції

У 2019 Україна оновила історичний рекорд експорту плодоовочевої продукції, повністю оговтавшись від російського ембарго, проте, не припинивши поставки на ринок Росії повністю. Як повідомляє “ПроАгро Груп” з посиланням на fruit-ukraine.org, найбільшим досягненням України став якісний прорив в експорті та розширення географії експорту продукції – тобто істотно підвищилася вартість експортованої продукції і вона стала поставлятися в країни з високими вимогами до якості та безпеки, але в той же час по високим цінам.

Загалом, експорт овочів, фруктів, ягід і горіхів, свіжих, заморожених і сушених приніс Україні в 2019 році $339 млн виручки – на 9,4% більше, ніж в 2018 році і на 20,1% більше, ніж в 2017 році. Головними товарними групами, які забезпечували приріст експорту плодоовочевої продукції були волоські горіхи, ягоди та яблука. Приріст виручки від експорту яблук за два роки перевищив 150%, а експорт горіхів та заморожених ягід зріс приблизно однаково – на 37% за два роки. При цьому питома вага цих трьох провідних категорій в загальному експорті плодоовочевої продукції продовжувала зростати і досягла 70% в 2019 році.

“Темпи зростання експорту плодоовочевої продукції з України залишаються високими, проте чи зможе країна їх утримати в 2020 році – це велике питання, адже намітився ряд негативних тенденцій, таких як зміцнення курсу національної валюти, дефіцит робочої сили для прибирання продукції, зниження обсягів виробництва малини, зниження інвестицій в нові сади та ягідники тощо. У той же час є велика надія на те, що Україна буде рости ще деякий час за рахунок вступу в плодоношення садів фруктів, горіхів та ягід, закладених в останні п’ять років”, – прогнозує Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту ФАО.

“Хотілося б, звичайно, щоб Україна росла в експорті не тільки екстенсивно, а й за рахунок підвищення вартості продукції, що експортується. Наприклад, малину в Україні вирощують тільки для експорту в замороженому вигляді, хоча свіжу в ЄС можна продати в 5-10 разів дорожче. Наприклад, Марокко, яка розташована набагато далі від основних центрів споживання малини ЄС, експортує в цей регіон близько 30 тис. тонн свіжої малини, а Україна – близько нуля”, – зазначає Андрій Ярмак.

Експерти Української плодоовочевої асоціації (УПОА) зазначають, що за обсягом експорту плодоовочевої продукції Україна не входить навіть в число 50 світових лідерів. Для прикладу, маленька Литва з не найсприятливішим для фруктів та овочів кліматом, експортує більше плодоовочевої продукції, ніж вся Україна. Сусідня з Україною Польща експортує овочів та фруктів на $ 2,6 млрд – в 8 разів більше, ніж Україна. Причому сюди входить і реекспорт українських ягід та інших продуктів плодоовочевої групи. Тобто Польща заробляє на нашому експорті овочів і фруктів, а значить і українські компанії можуть навчитися це робити.

Тому, на думку УПОА, значний потенціал для зростання експорту плодоовочевої продукції полягає в поліпшенні підходів до маркетингу та підвищенні якісних параметрів плодоовочевої продукції, що виллється в більш високу ціну. А для цього українським виробникам доведеться навчитися працювати разом, як це вже зараз роблять ті ж польські садівники. Тому що без розвитку кооперації в плодоовочевому секторі конкурувати на світовому ринку фруктів і ягід стане все складніше, і зробити це зможуть тільки дуже великі компанії-виробники.

Перегляди: 0