Головна Новини Ринок України Чому Укрзалізниці не варто піднімати плату за користування вагонами

Чому Укрзалізниці не варто піднімати плату за користування вагонами

АТ “Укрзалізниця” анонсувало нову редакцію договору на надання послуг із перевезення вантажів залізницею. У тексті нового договору УЗ пропонує з 1 квітня 2020 року збільшити плату за користування вагонами під вантажними операціями в 1,8-13 разів, повідомляє “ПроАгро Груп” з посиланням на landlord.ua.

Під час навантаження або розвантаження вагонів на під’їзних коліях вантажовласників УЗ стягує плату за користування вагонами під вантажними операціями. Діюча плата нараховується погодинно. У перші дві доби розмір діючої плати для вантажовідправників незначний. Причина в тому, що під’їзні колії підприємств і ємність фронтів вивантаження значно відрізняються між собою; також відрізняється технологія завантаження/розвантаження вагонів.

“Підприємствам потрібен певний час для подачі вагонів із залізничної станції на під’їзні колії підприємства й час на виконання вантажних операцій (технологічний період). Нормативний час для проведення цих операцій встановлювалося АТ УЗ в документі „Єдиний технологічний процес“, раніше цей термін підприємством взагалі не оплачувалося”, – розповідає Валерій Ткачов, експерт у сфері транспортної інфраструктури.

З огляду на цю особливість, чинне тарифне керівництво встановлювало мінімальну плату за користування вагонами під вантажними операціями протягом перших двох діб (технологічний період). Починаючи з третьої доби, плата значно збільшувалася. “У запропонованій УЗ редакції договору плата за користування вагонами істотно зростає саме протягом перших двох діб (технологічний період)”, – наголошує експерт. Таким чином, очікуване зростання вартості послуги за користування вагонами-зерновозами під вантажними операціями складе: за перші добу – в 13 разів; за 2 доби – в 3 рази; за 3 доби – в 1,8 раза.

“Збільшення плати за користування вагонами УЗ значно знизить привабливість для вантажовласників парку зерновозів держкомпанії. Вже зараз 90% парку зерновозів УЗ простоює без роботи і не приносить дохід компанії. Підвищення вартості користування вагонами під вантажними операціями ще більше вдарить по попиту на ці вагони. Наразі ринкова плата оренди приватного зерновозу становить приблизно 400 грн на добу (ставка УЗ 1363,2 грн з ПДВ)”, – пояснює Валерій Ткачов. На думку фахівця, вантажовідправник не платитиме 1363,2 грн/добу за користування вагонами “Укрзалізниці” під вантажними операціями, при орендній ставці на приватний вагон – 400 грн/добу. І найголовніше, плата за користування вагонами залізниці під вантажними операціями – це всього 3-5% в загальній структурі вартості перевезення вантажів.

“Тепер залізниця може втратити основний заробіток від перевезення вантажів через підняття другорядної плати (користування вагонами під вантажними операціями), яка в загальній вартості перевезення не перевищує 3-5%. Для аграріїв підвищення плати за користування вагонами – це подорожчання логістики на 20-28 грн/т”, – запевняє експерт. Він пропонує УЗ переглянути своє рішення і не піднімати плату за користування вагонами. Негативні економічні наслідки від збільшення плати отримають як вантажовласники, так і АТ “Укрзалізниця”.

Перегляди: 0