Один з чинників, який загрожує українському експорту продовольства – проблеми з логістикою. У Міністерстві інфраструктури України зазначають, що порти Маріуполя, Бердянська, Скадовська та Херсона не працюють. Вхід і вихід судів із них тимчасово неможливий. Порти «Миколаїв», «Ольвія», «Південний», «Одеса» та «Чорноморськ» частково обслуговують наявний біля причалів флот, а відвантаження проводять залізницею або за допомогою автотранспорту. Вхід та вихід суден у цих портах також тимчасово неможливий.
У цій ситуації, навіть зібравши врожай, незрозуміло, як його вивозити в інші країни обсягами, які існували до війни, передає «ПроАгро Груп» з посиланням на Delo.ua.
Радник зі стратегічного розвитку президента УКАБ Володимир Лапа розповідає, що зараз опрацьовуються варіанти сухопутної логістики з подальшим використанням портів країн ЄС на Балтиці та Чорному морі. Звичайно, йдеться про набагато менші обсяги.
«Якщо при доступі до портів в Україні місячні обсяги експорту досягали 4,5-5 млн. тонн, то логістика через західний кордон здатна пропрацювати зараз 0,6-1 млн. тонн на місяць. Хоча слід зазначити, що Мінагрополітики та Мінінфраструктури активно працюють над розв’язанням цього питання, і ми розраховуємо, що ці інфраструктурні можливості поступово зростатимуть», – уточнює він.
Керівник напряму земельної реформи програми USAID AGRO Сергій Кубах переконаний, що Україні слід розширювати транспортні маршрути для експорту. Він вважає, що альтернатива у вигляді залізничного та автомобільного транспорту може частково розв’язати проблему. Але в цьому питанні має долучитись ще й світова спільнота, оскільки наша країна забезпечує продовольчу безпеку багатьох держав.
«Залізничні та автомобільні маршрути для експорту можна розглядати на будь-які європейські країни, наприклад, на Румунію та Молдову. Важливо забезпечити безпечне вивезення врожаю через інші морські порти. У цьому випадку будь-який коридор буде ефективним. Тому на окрему увагу заслуговує логістика, як внутрішня, так і зовнішня, без чого точно не обійтися», – додає представник USAID AGRO.
Якщо об’єднати прибутки від експорту й усі податки агросектору, на рік виходило близько 70 млрд. грн. Цього року ми можемо втратити третину, тобто недорахуватися 20-25 млрд. грн.
Головне, що зараз потрібно, – внутрішньо примиритися із втратами, зазначає видання. І зрозуміти, що вони викликані не внутрішньополітичними проблемами чи несприятливою кон’юнктурою на зовнішніх ринках. Вони викликані війною. А отже, і реакція на ці виклики має бути особливою. Україна 2022 року вимушено втратить частину агроекспорту. Однак і уряд, і самі аграрії зараз роблять все, щоб ця втрата виявилася мінімальною.